Professor Jeremy Dauber blir allvarlig om judisk komedi

Professor Jeremy Dauber blir allvarlig om judisk komedi

Konundrumet mot Jeremy Dauber när han arbetade med sin senaste bok är belägen i titeln: Jewish Comedy: A Serious History. Dauber, Atran professor i jiddisch språk, litteratur och kultur i avdelningen för germanska språk, var väl medveten om att ‘analysera komedi riskerar att döda det’. Fortfarande förfalskade han framåt, kronisk båg av judisk humor ‘från Bibeln till Twitter’, som han säger.

Dauber har i huvudsak forskat på ämnet judisk komedi sedan han kom till Columbia år 2000. (Född 1859 är Aleichem mest känd för sina humoristiska noveller om Shtetl-livet, som senare inspirerade Broadway musikaliska Fiddler på taket.)

Hans senaste bok, som kommer att publiceras den 31 oktober, ger inga påståenden om metafysisk, andlig eller teologisk Gå Ner I Vikt På En Vecka mening i judisk komedi. ‘Jag trodde att det fanns möjlighet att ta stipendiet och lägga det i en omfattande underhållande form för en allmän publik,’ sa han. ‘Det är ett sätt att berätta om komediens berättelse om judarna’ lång historia ‘. Han är snabb att lägga till, ‘du vill ha ett skämt bok, köpa ett skämt bok.’ Vad Dauber ger är många exempel på hur judisk komedi fungerar och hur en viss rutin eller historia kan kraftfullt uttrycka ångest och ambitioner i det amerikanska judiska livet från mitten av 1900-talet.

Akta dig: vissa läsare kan hitta offensivt, obscent Gå Ner ett Kilo I Veckan eller blasfemiskt material i judisk komedi. ‘Fet skämt’, påpekar han, finns i tidigaste inspelade historia, även som sådan humor ses alltmer som olämplig. ‘Du har blivit varnad,’ skriver han i introduktionen.

Humor kan spåras tillbaka till de tidigaste judiska texterna, Bibeln och Talmud. ‘Det är vulgar och jordisk humor i bibeln och satir’, sa han och tillade att traditionella judar i århundraden tittade på Esters bok som en stor komedikomponent. ‘Det är det första arbetet att presentera den glada firandet och komisk nöje som kommer med en anti-Semites undergång, förklarade Dauber. ‘Om det finns någon sanning mot frasen,’ De försökte döda oss, vi överlevde, låt oss äta, ‘kommer det från historien om Esther och Purims festliga semester, en av höjdpunkterna i det judiska året. ‘

Tidigt i hans bok observerar Dauber att judar inte skulle anses vara roliga fram till ganska nyligen. ‘De hade en slags väsentlig sorg för dem, eftersom de saknade den kristna frälsningsbåten,’ sade han. Han citerar brittiska början av 1800-talet filosof Albert North Går Man Ner I Vikt Whitehead, som påpekade att judar är ‘singularly humorless’.

Medan Dauber noterar hur viktig humör är för modern judisk identitet, föreslår han att detta är en ny utveckling. I en studie från Pew Research Center i 2013 rapporterade 42 procent av respondenterna att ‘ha en bra humor’ var en del av att vara judisk i Amerika idag, ’14 procent mer än valda’ var del av ett judiskt samhälle ‘och 23 procent mer än utvalda’ observera judisk lag ‘.

Relaterat: I ett övervägande kristen land, varför är judisk humor så populär ?, Framåt, 27 oktober 2017

Dauber tror inte att judar är snyggare eller modigare eller smartare än någon annan speciell grupp människor. Så hur blev amerikanska judar så identifierade med komedi? För det säger han tack mot antisemitism.

I de tidiga och mitten av decennierna av 1900-talet förhindrades de flesta amerikanska judarna från att ansluta sig till många höga professionella fält. Som ett resultat kom de in i alla slags yrken som ansågs vara ‘lågklassiga’, särskilt populära underhållning. Judiska komiker blomstrade i Vaudeville och Borscht Belt resorts i upstate New York Catskill Mountains, i nattklubbar och radio, då i slutändan i tv. ‘Det var ofta ett av de viktigaste sätten i media att du såg judar’, sa Dauber .

‘Idag,’ fortsatte han, ‘komediens frihet ger oss det breda utbudet av judisk humor.’ Han nämner Larry David, ‘en av de stora exponanterna för judisk gentilkomedi’. Comedy Centralens stjärnor visar Broad City, ‘som är vulgära på bästa möjliga sätt’; den kvickt Megan Amram på Twitter; och Joshua Cohen, ‘en stor amerikansk romanförfattare, som har en mordant, sofistikerad sinne för humor.’

Tidigare i år gick Dauber ner som direktör för Columbia Institute of Israel och Jewish Studies, som han hade kört sedan 2008. Han är nu på sabbatical, arbetar på två nya böcker: en historia av amerikanska tecknade böcker och grafiska romaner, och en historia av jiddisch litteratur och kultur.